Dag 22: Knäont

Dag 22. Herregud, för 20 dagar sedan tyckte jag att detta var helvetet. Äta nyttigt, äta ofta och träna varje dag. Det sägs att det tar 21 dagar att skapa en vana – och detta har inte bara blivit en vana. Träningen, maten och hälsan har blivit ett behov.

Det enda orosmolnet är mina knän. Jag som aldrig någonsin haft ont i kroppen på grund av fel belastning känner mig lite skraj när knäna gör uppror. Inte så att det gör skitont som i somras när jag vrickade båda knäskålarna. Nej, det känns bara konstigt, lite löst och som om jag borde vila lite.

Frågade personalen på gymmet som tyckte att jag skulle vila. Alt. köra mer med crosstrainern. Enda kruxet är att jag inte blir sådär utmattningstrött som man blir av att springa på löpbandet. Sådär som när man räknar sekunderna tills det står 10 minuter. När flåset, svetten och tröttheten bara geggar ihop sig och man snubblar lite matt av från rullbandet.

Bokat mig på en spinningklass. Det var evigheter sedan jag körde spinning, och jag hoppas att mina knän och mitt flås ska gilla det.

4 svar till “Dag 22: Knäont

  1. Jessica

    Om du använder löpband hoppas jag att u alltid har mint 1,5% i lutning. I annat fall är det stor risk för skador då bandet är ”plattare” än utomhusterräng. Det är förklaring för en femåring, jag ber om ursäkt för det men effekten blir det samma som att konstant spring i lite nedförsbacke vilket pajar knäna. Hoppas det ger sig!

  2. Har du kollat hur du står? Jag ”lutar innåt” med benen vilket gör att knäna påfrestas. Inlägg gör susen och knäna blev bra igen 🙂 Men sen har du ju vrickningen…. Men det är värt att kolla!

    • Hej Linda, Ska verkligen kolla det där med inlägg. Jag som skyrt löpning som pesten har faktiskt fått blodad tand. Saknar det! Men knäet mår bättre sen jag började med crosstraining.

Lämna en kommentar